Predstavitev knjige “Poslednji libis 180”

21.november 2024

V sredo, 20. 11. je v Parku vojaške zgodovine potekala predstavitev knjige Poslednji libis 180. Avtorjema knjige, Borutu Podgoršku in Marku Malecu se je na predavanju pridružil še Branko Bunderla, ki je lastnik, restavrator in pilot libisa 180.

 

 

Trisedežno športno-turistično letalo libis 180 je bilo zadnje serijsko letalo, izdelano v ljubljanski tovarni letal LIBIS. Posebnost libisa je njegova konstrukcija iz lesa in kovine, ter trisedežna ureditev pilotske kabine, ki med športnimi letali velja za veliko redkost. Libis, izdelan v šestdesetih letih poganja  motor, izdelan v letu 1944, ki je torej najstarejši del letala. Libis 180 so uporabljali za turistične panoramske lete, osebni prevoz in za vleko jadralnih letal. Skupno jih je bilo narejenih deset od katerih je danes ohranjen le »ptujski« libis 180, po zaslugi Branka Bunderla, ki je v njegovo obnovo vložil ogromno svojega časa in denarja. V dvajsetih letih je uspel premostiti vse težave, od zbiranja originalne dokumentacije in načrtov letala iz beograjskih arhivov, do končne pridobitve dovoljenja za uporabo originalne registracijske številke letala YU-CVR.

 

Predstavitev je vključevala obilico starih fotografij in dokumentov iz različnih faz delovanja letala in njegove obnove.

V času obnove je bilo zbranih ne samo veliko dokumentov in zapiskov o gradnji libisa 180, temveč tudi velika količina pričevanj in izkušenj pilotov, ki so z njim leteli. Soavtorja sta se zato odločila opraviti poglobljeno raziskavo o letalu in vse zbrano gradivo urediti v knjigo, posvečeno samemu letalu pa tudi vsem deležnikom, ki so bili tako ali drugače z njim povezani.

 

Branko Bunderla je s poslušalci delil zanimive izkušnje, ki jih je pridobil med obnovo in nato med številnimi urami letenja z letalom libis 180.

Danes je obnovljen in restavriran »ptujski« libis 180 edino leteče motorno letalo slovenskih korenin iz časa Jugoslavije.

 

»Ptujski« libis 180 je ponovno vzletel po 47 letih.

Avtorja knjige in Branko Bunderla so na predstavitvi opisali celotno pot obnove letala, z zbranimi delili zanimive izkušnje in poudarili pomen ohranjanja izjemno bogate slovenske letalske dediščine.

 

Fotografije Branka Bunderla prikazujejo nekaj najlepših trenutkov ob koncu obnove letala.