Razstave in zbirke

Park vojaške zgodovine Pivka je nov in hitro razvijajoč se muzejski turistični center. S pestrostjo eksponatov in bogastvom zbirk prinaša obiskovalcem edinstven vpogled tako v nacionalno, kot v svetovno zgodovino.

Predstavitveni katalog Parka vojaške zgodovine

KOMANDA

Pred vhodom v objekt Komanda stoji spomenik, ki priča o dogodku, zaradi katerega se je ta vojašnica vpisala v nacionalno vojaško zgodovino. 26. junija 1991, na t. i. »Dan prej«, so namreč iz te vojašnice na ceste zapeljali prvi tanki jugoslovanske armade in s tem začeli agresijo na pravkar osamosvojeno Republiko Slovenijo.

Komanda je nekdanji poveljniški objekt vojašnice, kjer se danes v pritličju nahajajo informacijski center Parka vojaške zgodovine, Turističnoinformacijski center Pivka, muzejska trgovina in muzejska restavracija Kantina.

Stopnišče krasi fotografska razstava o nacionalni vojaški zgodovini, zgornji prostori pa so namenjeni razstavi Regio Carsica Militaris, ki prikazuje vojaško zgodovino širšega območja Postojnskih vrat kot enega strateško najbolj pomembnih prehodov iz Srednje v Južno Evropo. V Komandi najdete tudi občasne in gostujoče razstave.

POT V SAMOSTOJNOST

Razstava Pot v samostojnost prikazuje potek osamosvajanja Republike Slovenije s poudarkom na osamosvojitveni vojni leta 1991.

Razstava v osnovnih obrisih predstavi t. i. »drugo Jugoslavijo« oziroma socialistično Jugoslavijo ali Titovo Jugoslavijo kot federativno državo, ki je v Socialistični republiki Sloveniji zajemala veliko večino slovenskega nacionalnega ozemlja. Poleg Tita je bila glavna vez jugoslovanske federacije Jugoslovanska ljudska armada (JLA), ki je imela izredno velik vpliv na razvoj države in na njeno ureditev. V 80. letih 20. stoletja se je njena osnovna naloga preoblikovala iz obrambe pred zunanjim sovražnikom v obrambo pred notranjim sovražnikom. Zaradi omejevanja nacionalnega razvoja in grobega kršenja človekovih pravic je večina Slovencev Jugoslavijo vse bolj doživljala kot neznosno breme. S padcem Berlinskega zidu in z demokratičnimi spremembami v Vzhodni Evropi se je tudi v Sloveniji sprožila neustavljiva želja po demokraciji in večji samostojnosti, kar je po zmagi demokratične opozicije na prvih svobodnih volitvah aprila 1990 pripeljalo do plebiscita o samostojnosti Republike Slovenije 23. 12. 1990. Na njem se je kar 88,5 % volilnih upravičencev izreklo za samostojno in neodvisno Republiko Slovenijo. Čez šest mesecev je v skladu z referendumsko voljo slovenski parlament razglasil samostojnost, čemur je sledila brutalna vojaška intervencija jugoslovanske armade, ki pa jo je zlomil odločen odpor slovenskih oboroženih sil Teritorialne obrambe in milice. Poražena jugoslovanska armada se je umaknila v vojašnice in konec oktobra 1991, štiri mesece po začetku vojne, dokončno zapustila območje Republike Slovenije, ki je šele tako lahko polno zaživela kot suverena država.

Razstava omogoča, da obiskovalec podoživi vojno dogajanje v neposrednem stiku z nekaterimi pomembnimi eksponati iz tistega obdobja. V scensko postavitev prodora jugoslovanske enote so tako vključeni letalo MiG-21, tank M-84 in oklepni vozili BVP ter BTR.  Pomembni »relikviji« vojne ’91 sta še helikopter Gazela z oznako Velenje TO-001, ki je prvo zračno plovilo, kateremu je uspelo pobegniti iz jugoslovanskega vojnega letalstva, in tank T-55 kot del tankovske enote, ki je ravno iz pivške vojašnice prva začela agresijo jugoslovanske vojske. Med atraktivnimi oklepnimi vozili velja omeniti še serijo vozil BOV, ki so jih izdelovali v mariborski tovarni TAM in ki so bila udeležena v različnih spopadih, tank PT-76 in poveljniško vozilo MT-LBu. Pomembno vlogo milice simbolno označuje vozilo Specialne enote milice BOV M-86, na pomen slovenskih gasilcev pa opozarja operativno vozilo gasilcev iz Mokronoga.

logo 25 let samostojnosti

PODMORNIČARSTVO JUGOSLAVIJE IN PODMORNICA P-913 ZETA

19-metrska in 76 ton težka podmornica P-913 Zeta spada med t. i. žepne oziroma diverzantske podmornice razreda Una. V 80-ih letih so v vojni mornarici SFRJ prišli do zaključka, da večje podmornice niso primerne za izvajanje vrste nalog v Jadranskem morju zaradi njegovih specifičnih značilnosti, obenem pa so iskali bolj ekonomičen način povečanja podmorniške flote. Do leta 1989 je bilo v Splitu izdelanih šest žepnih podmornic, ki so jih poimenovali po rekah iz vsake republike SFRJ. Razstavljena podmornica nosi ime po črnogorski reki Zeti, ob splovitvi pa ji je bila botra črnogorska občina Nikšić.

Osnovno posadko so sestavljali štirje člani, prevažala pa je lahko do šest podmorniških diverzantov. Podmornica P-913 Zeta predstavlja izjemen primer vojaške tehnične dediščine, pri njenem razvoju pa so v precejšnjem deležu sodelovali tudi slovenski strokovnjaki in slovenska industrija. Poleg tehničnega spomenika predstavlja podmornica P-913 Zeta tudi spomenik generacijam slovenskih podmorničarjev, ki so bili v jugoslovanski vojni mornarici nadpovprečno zastopani.

Podmornica je v Park vojaške zgodovine prišla leta 2011 kot darilo Republike Črne gore po velikem prizadevanju članov društva Podmorničar, ki združuje nekdanje slovenske podmorničarje.

Posebna razstava, ki obdaja podmornico, prikazuje življenje in delo podmorničarjev. Z zanimivimi eksponati, fotografijami in zgodbami podmorničarjev predstavi zgodovino podmorničarstva na vzhodni jadranski obali ter večini obiskovalcev nepoznane podrobnosti podmorničarskega življenja. Razstavo je pripravil Pomorski muzej Sergej Mašera iz Pirana.

ZBIRKA VOZIL

Tretja razstava v paviljonu A je zbirka vojaških vozil različnih zvrsti in tipov, skupno vsem je le to, da jih je uporabljala Jugoslovanska ljudska armada. Vojaška vozila so bila vedno odraz največjih tehničnih dosežkov svoje dobe, zato so vedno zbujala zanimanje pa tudi strahospoštovanje. V zbirko sta uvrščeni dve letali, in sicer dva ameriška reaktivna lovca Thunderjet in Sabre, ki sta prišla v Jugoslavijo z ameriško vojaško pomočjo v petdesetih letih 20. stoletja. V zbirki sta tudi dva tanka, sovjetski T-72 in njegova jugoslovanska različica M-84, ki predstavlja največji uspeh jugoslovanske vojaške industrije.

Sovjetska samovozna havbica 2S1 »gvozdika« predstavlja enega najuspešnejših primerkov samovozne artilerije iz obdobja hladne vojne.
Samovozna protiletalska artilerija je v zbirki zastopana s sovjetskim sistemom ZSU-57 57 mm in češkoslovaškim sistemom Praga M53/59 30 mm, bolj znanim pod imenom »Ješterka«.
Bojno vozilo pehote BVP-M80A je še vedno v uporabi v vseh državah nekdanje Jugoslavije, v omejenem obsegu tudi v Slovenski vojski.
V zbirki pa izstopata še sovjetski rovokopač BTM-3 in tankovski simulator na osnovi tanka T-55, ki obiskovalcem omogoča vpogled v notranjost tanka in v delovni prostor posadke.

 

PAVILJON B

RAZSTAVA PARTIZANSKIH TANKOVSKIH ENOT

Paviljon B zajema povečini tanke in druga oklepna vozila ter orožje, ki izvira iz druge svetovne vojne. Že v prvem prostoru sta na ogled dva tanka Stuart, in sicer starejša različica M3A1 in nekoliko mlajša različica M3A3. Oba sta dragocen spomin na 1. partizansko tankovsko brigado, ki so jo izurili in opremili zahodni zavezniki, med drugim tudi z britanskimi transportnimi vozili Bren Carrier. Sovjetski tank T-34/85 je najbolj znan tank vzhodne fronte, v razstavi pa simbolizira 2. tankovsko brigado, ki so jo za razliko od 1. tankovske brigade opremili in izurili v Sovjetski zvezi.

OKLEP SVOBODE

Razstava Oklep svobode združuje oklepna vozila pa tudi orožje in opremo, ki so v Jugoslavijo prišli iz Združenih držav Amerike v 50. letih 20. stoletja kot vojaška pomoč po sporu Tito – Stalin, zaradi katerega je bila Jugoslavija izključena iz bloka komunističnih držav, vezanih na Sovjetsko zvezo. Razstava združuje nekaj najdragocenejših oklepnikov Parka vojaške zgodovine iz obdobja druge svetovne vojne, kot so tank M4A3 Sherman, samovozni top M36 Jackson, oklepna avtomobila Scout car in M8 Greyhound ter povojni ameriški tank M47 Patton, ki je tudi najtežji tank v zbirki Parka vojaške zgodovine.

PAVILJON C

Paviljon C je posvečen artileriji – kraljici bojišča, kot so jo včasih imenovali. Zbirka zajema nekaj izjemno atraktivnih artilerijskih orožij. V prvem prostoru srečamo dva topova Bofors 40 mm, in sicer britansko in ameriško licenčno izpeljanko iz druge svetovne vojne.
Protiletalski topovi so zastopani še s tremi različicami jugoslovanskih topov M55 20/3 20 mm ter z nemškima topovoma Flak 30 in Flak 38. Najznamenitejši v tej kategoriji je vsekakor legendarni nemški Flak 88, ki predstavlja eno najboljših artilerijskih orožij druge svetovne vojne.
Sovjetski SU-100 je dragocen primerek »lovca na tanke«, težka artilerija pa je zastopana z ameriško havbico 155 mm Long Tom.
Na ogled sta tudi dve ameriški vozili za vleko topov, in sicer polgoseničar M5/M5A1 in vlečni traktor M5 HST.
Sovjetsko artilerijo iz druge svetovne vojne zastopata havbica ML-20 152 mm in znameniti ZiS-3 76,2 mm, od jugoslovanskega topništva pa sta predstavljena gorski top M-48 B1 76,2 mm ter večcevni raketomet M-63 Plamen 128 mm.
Paviljon C zaključujeta jugoslovansko šolsko letalo SOKO 522, izdelano v tovarni SOKO Mostar, in zbirka letalskih bomb.

 

UTRDBA ALPSKEGA ZIDU NA PRIMOŽU IN KROŽNA POT VOJAŠKE ZGODOVINE

V ponudbo Parka vojaške zgodovine je vključena tudi utrdba Alpskega zidu na Primožu. Alpski zid je bil utrdbeni sistem, ki ga je italijanska vojska gradila ob vsej kopenski meji v obdobju med prvo in drugo svetovno vojno.

Do utrdbe je urejena tematsko-učna pot. Ta povezuje Park vojaške zgodovine, nekdanji vojaški poligon na Koti 110 (613 m) in hrib Primož (718 m).

Na Koti 110 so med prvo svetovno vojno zgradili sistem strelskih jarkov in izkopali kaverno z namenom usposabljanja enot, ki so se pripravljale za boj na soškem bojišču.

Mogočna podzemna topniška utrdba na Primožu je bila poveljniška utrdba skupine utrdb okrog Pivke. Ob poti je postavljenih 5 večjih in 5 manjših informativnih tabel o naravnih, kulturnih in zgodovinskih zanimivostih Pivške kotline. Z vodnikom se lahko sprehodite tudi v notranjost podzemne utrdbe in si ogledate 500 m podzemnih rovov ter notranje prostore utrdbe.

Krožna pot vojaške zgodovine povezuje Park vojaške zgodovine, italijansko podzemno utrdbo na Primožu, Šilentabor nad Zagorjem, kjer je bil ob koncu srednjega veka zgrajen največji utrdbeni sistem na Slovenskem, in turistično vas Narin. Celotna pot vam bo vzela 4 ure hoje, lahko pa si jo prilagodite vašim zmožnostim in času.